19 Kasım 2012 Pazartesi

TOMRİS UYAR'LA BİR HAFTASONU...


Mersin'de olasılıkla son haftasonumu solunum yolu enfeksiyonu nedeniyle evde belli aralıklarla kendimi yataktan koltuğa sürümekle geçirdim. Fazla uykuya izin vermeyen öksürük ve hapşırık krizleri yüzünden sabahın 5 buçuğunda uyanmıştım bile. Hava da yağmurluydu. Elimde kah kahve kah ıhlamur evin dört bir yanında, alıp kenara attığım Tomris Uyar öyküleri ile geçti. Ne yalan söyleyeyim lise yıllarında okuduğum Gündökümleri dışında öyküleri bana hep çok mesafeli gelmişti. Belki de hayatının detaylarını fazlaca bilmekten kaynaklanan bir şeydir. Bu uzun zamandır kafama takılan bir şey. Çağdaş yazarların bu anlamda dezavantajı olduğunu düşünüyorum. Özel hayatına burun sokabildiğimiz yazarları sadece yazdıklarıyla sevmek değerlendirmek imkansız. Yazarın eseri ile okuyucu arasına yazarın kendisi giriyor ve bu her zaman iyi bir şey değil. Tomris Uyar örneğinde ise bu maalesef pek çok kadın okuyucu için fazlasıyla olumsuz bir koşul oluşturuyor olabilir. Bir kere kadın çok güzel, iyi eğitimli, havalı, zeki, ama en önemlisi Cemal Süreya'nın unutamadığı sevgilisi, Turgut Uyar'ın herşeyi, Edip Cansever'in platonik aşkı. Üç erkek tarafından böylesine çok sevilmek, hem de ne üç erkek. 

Lise yıllarında kendisi de bir Amerikan mezunu olduğundan bizim liseye konuşması için davet edilmişti. Samimi bir edebiyat sevgisi ile dolu olan o zamanki sevgili edebiyat öğretmenimiz sayesinde Tomris Uyar'ı yakından tanıyor gibiydik. O yüzden okulda rockstar gibi karşılanmıştı. Ne anlattığını hatırlamıyorum.

Neyse bu haftasonuna dönersek öyküleri bıkmadan okudum, bir kısmını zaten önceden okumuş olduğumu farkettim. Aslında önemli bir çevirmen olduğunu da not düşmek gerek buraya. Özellikle Edgar Alan Poe. Şüphelerim var kendisi hakkında. Bana bir edebiyat groupie'si gibi geliyor, bunu düşünmekten kendimi alamıyorum. Gerçi groupie olmanın kötü bir yanı yok nazar-ı itibarımda, bilakis! Öykülerini hala mesafeli buluyorum. Bu kıskançlıktan mı bilemem tabii. Belki Borges gibi bir yazardır o da. %90 entellektüellik %10 yetenek. İnsan sever okur ama çarpılmaz.  



Hiç yorum yok: